Saturday, January 2, 2016

Imej Palsu Yang Ditawarkan Iklan Rokok

Mobil mewah. Lelang mobil mewah. Kepandaian mengemudi. Hotel mewah. Apartemen mewah. Itulah penampakan dari iklan rokok di televisi kita sekarang.  Tak jarang iklan rokok sekarang juga menampilkan wanita-wanita muda.

Saya hanya bertanya-tanya kira-kira imej apa yang sedang dibangun oleh iklan rokok itu. Saya hanya mereka-reka saja apa yang mereka tampilkan.

Bila ada kemewahan, berarti imej serasa orang kaya sedang dibangun. Membeli dan menghisap rokok itu serasa orang kaya dan banyak uang.

Bila kegagahan dan ketampanan, nampaknya imej sebagai orang yang macho, gagah, dan ganteng sedang dicoba dibangun oleh iklan rokok. Membeli rokok itu serasa paling hebat sedunia.

Hal yang baru ialah banyaknya kaum wanita terlibat dalam iklan rokok. Nampaknya produsen rokok sedang mencari pasar baru yang selama ini kurang tergarap. Perokok perempuan. Mereka sedang memperluas pasar.

Bagi perokok dewasa dan senior, sudah sangat mengerti resiko yang dihadapi dengan merokok. Jangan harap pula mereka akan berhenti merokok hanya dengan kata-kata :"Merokok membunuhmu". Hal itu sudah siap mereka hadapi.

Namun bagi perokok baru dan perokok junior. Sebelum anda melanjutkan gaya hidup "akrab" dengan rokok, ada baiknya  anda membaca tentang dampak rokok bagi kesehatan anda. Ingatlah selalu kisah dan pesan Robby yang terkena kanker tenggorokan dan meninggal di usia muda (semoga diterima amal ibadahnya dan dilapangkan makamnya).

Kampanye yang sedang dijalankan Robby ialah :"Rokok murah hargamya, mahal sekali obat dan akibatnya".